بتمن آغاز می‌کند

بتمن آغاز می‌کند (Batman begins) یک فیلم ابرقهرمانی محصول سال ۲۰۰۵ به کارگردانی کریستوفر نولان و نویسندگی خود نولان و دیوید گویر است. بازیگر اصلی این فیلم که بر اساس شخصیت بتمن از کمیک‌های دی‌سی ساخته شده، کریستین بیل در نقش بروس وین یا همان بتمن است. از دیگر بازیگران این اثر می‌توان به مایکل کین، لیام نیسون، کیتی هلمز، گری اولدمن، کیلین مورفی، تام ویلکینسون، کن واتانابه و مورگان فریمن اشاره کرد. بتمن آغاز می‌کند سری فیلم‌های بتمن را از نو راه انداخت. این فیلم داستان بروس وین را از مرگ والدینش تا ماجراجویی او برای تبدیل‌شدن به بتمن و مبارزاتش برای جلوگیری از سقوط شهر گاتهام روایت می‌کند.

دانلود فیلم بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) با زیرنویس چسبیده و دوبله فارسی + پخش آنلاین

آغاز بتمن

دانلود فیلم بتمن آغاز می‌کند

فیلم بتمن و رابین مورد انتقاد قرار گرفت و در گیشه نیز ضعیف عمل کرد. سپس کمپانی وارنر برادرز فیلم‌های بعدی بتمن، از جمله فیلم برنامه‌ریزی شده جوئل شوماخر، Batman Unchained را لغو کرد. چندین فیلم‌ساز بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳، با وارنر برادرز در تلاش برای راه‌اندازی مجدد فرنچایز بتمن همکاری کردند. این استودیو ریبوت داستان اصلی بتمن را که جاس ویدون در دسامبر ۲۰۰۲ ارائه کرده بود رد کرد.

وارنر برادرز در ژانویه ۲۰۰۳ نولان را برای کارگردانی یک فیلم جدید استخدام کرد و نولان و گویر ساخت فیلم را در اوایل همان سال آغاز کردند. هدف آن‌ها تولید یک فیلم با لحن تیره‌تر و واقع‌گرایانه‌تر بود. آن‌ها می‌خواستند در مقایسه با فیلم‌های قبلی، احساس مخاطب را در هر دو هویت بتمن و بروس وین به‌عنوان شخصیت اصلی درگیر کنند.

بتمن آغاز می‌کند که عمدتا در بریتانیا، ایسلند و شیکاگو فیلم‌برداری شد، به‌ شدت بر روی بدل‌کاری‌های سنتی و جلوه‌های مینیاتوری متکی بود و تصاویر کامپیوتری در مقایسه با سایر فیلم‌های اکشن با حداقل ظرفیت استفاده شد. داستان‌های کمیک‌بوکی مانند بتمن: سال اول و بتمن: هالووین طولانی به‌شدت الهام‌بخش این اثر بودند. انتظارات برای بتمن آغاز می‌کند چندان زیاد نبود. این موضوع از ضعف فیلم بتمن و رابین ریشه می‌گرفت که باعث توقف مجموعه فیلم‌های بتمن در سال ۱۹۹۷ شد.

بتمن آغاز می‌کند نقدهای بسیار مثبتی از منتقدان دریافت کرد. آن‌ها این فیلم را پیشرفتی بزرگ نسبت به فیلم‌های شوماخر می‌دانستند. کارشناسان از لحن بالغ‌تر و خط داستانی شخصیت‌محور، اجرای بیل، موسیقی، کارگردانی، تمرکز روانی عمیق‌تر، لایه‌های اضافه‌شده به داستان، عمق انگیزه‌های شخصیت اصلی و وزن عاطفی آن در مقایسه با فیلم‌های قبلی بتمن تمجید کردند.

بتمن آغاز می‌کند بیش از ۳۷۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروخت و نهمین فیلم پرفروش سال ۲۰۰۵ و دومین فیلم پرفروش بتمن در آن زمان پس از بتمن تیم برتون شد. این فیلم با دریافت نامزدی جایزه اسکار بهترین فیلم‌برداری، نام بیل را بیشتر از قبل بر سر زبان‌ها انداخت و درعین‌حال نولان را به کارگردانی برجسته تبدیل کرد. بتمن آغاز می‌کند از زمان اکران، اغلب به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های دو دهه گذشته شناخته می‌شود. این امر به‌خاطر احیای شخصیت بتمن در فرهنگ عامه و تغییر لحن آن به سمت‌وسویی تیره‌تر و جدی‌تر اتفاق افتاد.

بتمن آغاز می‌کند به رایج شدن اصطلاح راه‌اندازی مجدد (ریبوت) در هالیوود کمک کرد و الهام‌بخش استودیوها و فیلمسازان برای احیای فرنچایزها با لحن‌های واقعی و جدی شد. پس از این فیلم، دو فیلم شوالیه تاریکی و شوالیه تاریکی برمی‌خیزد، سه‌گانه شوالیه تاریکی را تشکیل دادند.

خلاصه داستان فیلم بتمن آغاز می‌کند

در فیلم بتمن آغاز می‌کند، بروس وین، وارث یک ثروت بزرگ، پس از فروپاشی شهر خود، گاتهام، تصمیم می‌گیرد تبدیل به قهرمانی با قناعت بشود. او نقاط ضعف خود را کشف کرده و در جایی دورافتاده مهارت‌ها و فنون رزمی را می‌آموزد. بروس با بازگشت به گاتهام، هویت دوگانه بتمن را خلق و به شکلی سخت‌گیرانه با جرم و جنایت در سطح شهر مبارزه می‌کند. او در نبرد پایانی خود، با رئیس جامعه قاتلان، راس الغول مقابله می‌کند و شهر خود را از خطر نابودی نجات مي‌دهد.

حواشی فیلم بتمن آغاز می‌کند

بتمن آغاز می‌کند نولان

قبل از تایید نام بیل برای بازی در نقش بتمن در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۳، دارن آرونوفسکی در حال برنامه‌ریزی برای اقتباس خود از داستان بتمن بود. از طرف دیگر ایوان بیلی، هنری کویل، بیلی کروداپ، هیو دنسی، جیک جیلنهال، جاشوا جکسون، هیث لجر (که بعدها در فیلم شوالیه تاریکی نقش جوکر را بازی کرد) و کیلین مورفی (که برای نقش دکتر جاناتان کرین انتخاب شد) نیز برای بازی در قالب این شخصیت در نظر گرفته شده بودند.

بیل برای نقش‌آفرینی در قالب کاراکتر بتمن، رمان‌های گرافیکی و کمیک‌بوک‌های مرتبط با این ابرقهرمان را کاملا مطالعه کرد. نولان درباره بیل گفت که او دقیقا همان چیزی بود که ما به دنبالش بودیم. بیل که برای بازی در فیلم The Machinist وزن زیادی از دست داده بود، یک مربی شخصی استخدام کرد تا به او کمک کند تنها در عرض چند ماه ۴۵ کیلوگرم عضله به دست آورد تا از نظر فیزیکی برای بازی آماده شود. وی سپس در ماه‌های بعد متوجه شد که وزنش ۱۴ کیلوگرم بیشتر از برنامه‌ریزی است و سریعا اقدام به کاهش آن کرد.

نقد فیلم بتمن آغاز می‌کند

این فیلم غم‌انگیز، هولناک و سنگین، به معنای واقعی کلمه و به‌خوبی حال و هوای زیرزمینی شهر گاتهام را با آسمان‌خراش‌های استالاگمیت نشان می‌دهد. بتمن آغاز می‌کند به طور مشخصی دوباره برنامه‌ریزی شده تا اشتباهات سلیقه‌ای شوماخر را رفع کند. نتیجه کار یک فیلم بزرگ، جسورانه و البته تاریک است که دوباره به همه چیز چنگ می‌زند، یک پس‌زمینه پیچیده و جدید ارائه می‌دهد و کریستین بیل را به‌عنوان یک قهرمان قابل‌اعتماد معرفی می‌کند.

فیلم نولان یک رویکرد جدید و جالب به مخاطبان ارائه می‌دهد. شکاف بزرگ شخصیتی بتمن همیشه این بوده که او یک ابرقهرمان بدون ابرقدرت است. به همین خاطر فیلم نولان مفهوم هنرهای رزمی آسیایی را وارد داستان می‌کند تا اعتبار و پشتوانه بتمن را تقویت کند.

بیل در نقش بتمن کاملا ترسناک به نظر می‌رسد، به‌خصوص از نمای نزدیک که دهان و چانه‌اش به عنصری حیوانی تبدیل شده است. بیل یک چاشنی از نقش‌آفرینی خود در فیلم روانی آمریکایی را به این اثر اضافه می‌کند، یک فرد تنها و ثروتمند که اجبارا هویت جدیدی برای خود اتخاذ کرده است. رنگ‌های تیره پالت بصری نولان، همه چیز را به‌خوبی تاریک نشان می‌دهند. بتمن با این فیلم به معنای واقعی کلمه کار خود را آغاز کرد و پایان‌بندی فیلم نشانگر اتفاقات آینده با آدم‌های بد دیگر بود.

همچنین بخوانید : بررسی تمام فیلم های کریستوفر نولان

گزیده نقد فیلم بتمن آغاز می‌کند

فیلم بتمن آغاز می‌کند

بسیاری از منتقدان نیز نظرات خود را درباره فیلم بتمن آغاز می‌کند در سایت‌ها و نشریات مختلف منتشر کرده‌اند که با هم خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌خوانیم:

راجر ایبرت از سایت راجر ایبرت

امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

بتمن آغاز می‌کند همان فیلم بتمنی است که من منتظرش بودم. من تا الان متوجه نشده بودم که تاکید بیشتر بر داستان و شخصیت و تاکید کمتر بر اکشن با تکنولوژی پیشرفته، تنها چیزی است که این فیلم لازم دارد. این اثر علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، داستان دراماتیکی هم دارد و مخاطب را جذب خود می‌کند.

کنت توران از لس‌آنجلس تایمز

امتیاز: ۹۰ از ۱۰۰

این فیلم یک اثر دقیق، فکر شده و کاملا خوش‌ساخت است که بر اساس داستان، روان‌شناسی و واقعیت پیش می‌رود، نه جلوه‌های ویژه.

اسکات فانداس از ال‌ای ویکلی

امتیاز: ۸۰ از ۱۰۰

فیلم بتمن آغاز می‌کند بدون بروس وین هیچ‌چیزی نیست و بیل در طول این فیلم بهترین نقش‌آفرینی یک بازیگر در قالب این شخصیت را از زمان مایکل کیتون گرفته تا جورج کلونی ارائه می‌دهد.

منابع: theguardian | metacritic | wikipedia

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟