فیلم اوپنهایمر

اوپنهایمر یک فیلم زندگی‌نامه‌ای مهیج به نویسندگی و کارگردانی کریستوفر نولان است که بر اساس کتاب پرومتئوس آمریکایی نوشته کای برد و مارتین شروین (۲۰۰۵) ساخته شده است. در این فیلم، کیلیان مورفی (Cillian Murphy) در نقش رابرت اوپنهایمر، فیزیک‌دان نظری آمریکایی که به ساخت اولین سلاح هسته‌ای کمک کرد، بازی می‌کند. بازیگران گروه مکمل نیز شامل افرادی مانند امیلی بلانت (Emily Blunt)، مت دیمون (Matt Damon)، رابرت داونی جونیور (Robert Downey Jr)، فلورنس پیو (Florence Pugh)، رامی ملک (Rami Malek)، بنی سفدی (Benny Safdie)، مایکل آنگارانو (Michael Angarano)، جاش هارتنت (Josh Hartnett) و کنت برانا (Kenneth Branagh) هستند. این فیلم محصول مشترک یونیورسال پیکچرز، سینکوپی و اطلس انترتینمنت به حساب می‌آید و نولان در کنار اما توماس و چارلز روون تهیه‌کننده آن است.

نولان در سپتامبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که در حال نوشتن فیلمی درباره اوپنهایمر است که داستان آن در طول جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد. یونیورسال پیکچرز به عنوان توزیع‌کننده با بسیاری از بازیگران اصلی بین سپتامبر ۲۰۲۱ و آوریل ۲۰۲۲ قرارداد امضا کرد. فیلم‌برداری در اواخر فوریه آغاز شد و سه ماه بعد به پایان رسید. این فیلم با ترکیبی از فیلم‌های بزرگ ۶۵ میلی‌متری و ۶۵ میلی‌متری IMAX فیلم‌برداری شده است. نولان در این کار مانند کارهای قبلی خود از جلوه‌های کاربردی گسترده و حداقل تصاویر کامپیوتری استفاده کرده است.

اوپنهایمر برای اکران در بریتانیا و ایالات متحده در تاریخ ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده است. این اثر اولین فیلم نولان پس از انگاشته (Tenet) محسوب می‌شود که وارنر برادرز آن را تولید کرد.

دانلود فیلم اوپنهایمر + پخش آنلاین و زیرنویس فارسی چسبیده 

تولید

اوپنهایمر

در دسامبر ۲۰۲۰، وارنر برادرز اعلام کرد که قصد دارد فیلم‌های ۲۰۲۱ خود را به دلیل تاثیر همه‌گیری کرونا بر صنعت فیلم، هم‌زمان در سینماها و اچ‌بی‌او مکس اکران کند. کریستوفر نولان نارضایتی خود را از این تصمیم ابراز کرد. در ژانویه ۲۰۲۱، گزارشات رسانه‌های مختلف حاکی از این بودند که نولان دیگر با این کمپانی همکاری نخواهد کرد. نولان قبلا از تصمیم این استودیو مبنی بر اکران هم‌زمان زن شگفت‌انگیز حمایت کرده بود و اظهار داشت که فکر می‌کند این تصمیم به درستی اتخاذ شده اما بیان کرد که هیچ‌گونه صحبتی درباره فیلم انگاشته با او نشده است.

سپس در ادامه اعلام شد که نولان فیلمی بیوگرافیک درباره جنگ جهانی دوم و رابرت اوپنهایمر، خالق بمب اتمی و با حضور کیلین مورفی را کارگردانی خواهد کرد. نولان برای این پروژه به استودیوهای متعددی از جمله سونی پیکچرز، یونیورسال پیکچرز، پارامونت پیکچرز و استودیو اپل مراجعه کرد. طبق گفته‌ها، پارامونت در اوایل پس از تغییر مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره و روی کار آمدن برایان رابینز، مدافع افزایش جریان انتشار آثار در سرویس‌های پخش شده بود و به همین خاطر از گزینه‌های نولان خارج شد. در ۱۴ سپتامبر، تایید شد که یونیورسال تامین مالی و توزیع فیلم را انجام خواهد داد و تولید این اثر در سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد. برخی از خواسته‌های نولان شامل بودجه تولید ۱۰۰ میلیون دلاری و بودجه بازاریابی برابر، یک پنجره سینمایی حداقل ۱۰۰ روزه و ۲۰ درصد از درآمد دلاری اول فیلم بود.

انتخاب بازیگر

فیلم اوپنهایمر

اوپنهایمر ششمین همکاری نولان و مورفی و اولین فیلم نولان با بازی مورفی به عنوان نقش اول است. مورفی به گفته خودش برای آماده شدن برای این نقش، با خواندن هر آن‌چه درباره اوپنهایمر موجود بود شروع کرد. روند انتخاب بازیگران آن‌قدر محرمانه بود که برخی از آن‌ها تا زمانی که قرارداد امضا نکرده بودند نمی‌دانستند که قرار است کدام نقش را بازی کنند. رابرت داونی جونیور، مت دیمون و امیلی بلانت برای کار در این پروژه، دستمزد خود را کاهش دادند و هر کدام ۴ میلیون دلار به جای دستمزد معمول ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلاری خود دریافت کردند.

فیلم‌برداری

فیلم‌برداری اوپنهایمر در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در مه ۲۰۲۲ انجام شد. فرآیند پیش‌تولید تا ژانویه ۲۰۲۲ در نیومکزیکو در جریان بود. یک فراخوان دو روزه برای انتخاب بازیگران در سانتافه و لس آلاموس برای بازی در نقش ساکنان محلی، پرسنل نظامی و دانشمندان برگزار شد. سپس فیلم‌برداری با ون هویتما به عنوان فیلمبردار آغاز شد.

در هفته دوم آوریل، فیلم‌برداری در موسسه مطالعات پیشرفته پرینستون، در نیوجرسی انجام شد و در کالیفرنیا، عمدتا در اطراف محوطه دانشگاه کالیفرنیا، ادامه پیدا کرد. در نهایت این فرآیند پس از چهار ماه در مه ۲۰۲۲ به پایان رسید.

خود نولان می‌گوید: «تا به حال با شخصیت‌های زیادی سروکار داشته‌ام اما اوپنهایمر مبهم‌ترین و متناقض‌ترین شخصیت در بین آن‌هاست و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.»

فیلمبرداری با مواد منفجره واقعی که برای بازسازی آزمایش هسته‌ای ترینیتی بود انجام شد و نولان کارهای گرافیکی و کامپیوتری کاملا کنار گذاشت.

پس از تولید

دانلود فیلم اوپنهایمر

تدوین این فیلم توسط جنیفر لم که قبلا انگاشته را تدوین کرده بود، تکمیل شد. جلوه‌های بصری توسط استودیو DNEG مدیریت شد که هشتمین همکاری آن‌ها با نولان بود. اندرو جکسون نیز ناظر جلوه‌های بصری بود.

این فیلم درجه R را از انجمن سینمایی به دلیل برخی تصاویر جنسی و برهنگی و لغات نامناسب دریافت کرد. این اولین فیلم نولان پس از فیلم بی‌خوابی (Insomnia) است که این درجه را دریافت می‌کند. هم‌چنین در اکتبر ۲۰۲۱ بود که لودویگ گورانسون مسئولیت آهنگ‌سازی این فیلم را برعهده گرفت.

انتشار

همان‌طور که گفتیم اوپنهایمر قرار است در ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۳ توسط یونیورسال پیکچرز اکران شود. این فیلم علاوه بر فیلم‌های استاندارد، در قالب‌های مختلف فیلم از جمله ۷۰ میلی‌متری و ۳۵ میلی‌متری نیز منتشر خواهد شد.

با در نظر گرفتن بودجه فیلم اوپنهایمر و هزینه‌های بازاریابی، این اثر برای کسب سود باید حداقل ۴۰۰ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کند.

بازاریابی

اوپنهایمر

کمپین بازاریابی فیلم اوپنهایمر در ۲۲ فوریه ۲۰۲۲ آغاز و اولین تصویر مورفی در لباس اوپنهایمر به اشتراک گذاشته شد. در این تصویر سیاه و سفید، مورفی در حالی که سیگار می‌کشد، با نگاهی جذاب به روبه‌رو خیره شده است. ورایتی با اشاره به زندگی این فیزیکدان و سیگار کشیدن همیشگی او خاطرنشان کرد: «این تصویر مطمئنا با سوابق تاریخی مطابقت دارد.»

در ۲۲ جولای ۲۰۲۲ (دقیقا یک سال مانده به اکران فیلم در سینماها)، یک پوستر از این فیلم منتشر شد. به دنبال آن یک تیزر نیز در ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۲ منتشر شد که شامل تصویری از شمارش معکوس تا ساعت ۵:۲۹ صبح در ۱۶ ژوئیه ۲۰۲۳، هفتاد و هشتمین سالگرد اولین انفجار یک سلاح اتمی است.

حرف آخر

در نهایت باید گفت که مخاطبان و اهالی سینما بی‌صبرانه منتظر شاهکار دیگری از نولان هستند و برای تماشای این فیلم با بازی خوب کیلین مورفی لحظه‌شماری می‌کنند.

منبع: collider

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟