شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد (Dark Knight Rises)  فیلمی ابرقهرمانی به کارگردانی کریستوفر نولان محصول سال ۲۰۱۲ است. این فیلم که بر اساس داستان شخصیت بتمن از کمیک‌های دی‌سی ساخته شده آخرین قسمت از سه‌گانه شوالیه تاریکی نولان و دنباله فیلم شوالیه تاریکی است. در این فیلم، بازیگرانی مانند کریستین بیل، مایکل کین، گری اولدمن، آن هاتاوی، تام هاردی، ماریون کوتیار، جوزف گوردون لویت و مورگان فریمن بازی می‌کنند.

دانلود فیلم شوالیه تاریکی بر می خیزد (The Dark Knight Rises) با زیرنویس چسبیده و دوبله فارسی + پخش آنلاین

خلاصه داستان فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

در فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد، بتمن به‌خاطر قتل دوست و همکارش، هاروی دنت، از کار کناره‌گیری کرده است. او وقتی شهر گاتهام توسط تروریستی به نام بین مورد حمله قرار می‌گیرد، مجبور می‌شود به شهر بازگردد. در نهایت، بین و بتمن در چندین نبرد در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند تا هر کدام به عقیده خود برای نجات شهر و برقراری عدالت، جامه عمل بپوشانند.

تولید فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

بتمن

کریستوفر نولان برای ساخت فیلم سوم مردد بود اما پس از توسعه داستان، با برادرش و گویر توافق کرد تا این سری را با یک حالت رضایت‌بخش به پایان برساند. نولان برای ساخت این فیلم از اولین کتاب کمیک بتمن و خط داستانی «سقوط شوالیه» در سال ۱۹۹۳، سریال بازگشت شوالیه تاریکی در سال ۱۹۸۶ و خط داستانی «سرزمین مردگان» در سال ۱۹۹۹ الهام گرفت.

فیلم‌برداری شوالیه تاریکی برمی‌خیزد از مه تا نوامبر ۲۰۱۱ در مکان‌هایی از جمله لندن، ناتینگهام، گلاسکو، لس‌آنجلس، نیویورک و پیتسبورگ انجام شد. نولان از فناوری IMAX برای فیلم‌برداری فیلم خود از جمله شش دقیقه ابتدایی آن استفاده کرد تا کیفیت تصویر را افزایش دهد. وسایل نقلیه بتمن و یک مجموعه زندان زیرزمینی از جمله چیزهایی بودند که به‌صورت اختصاصی برای این فیلم ساخته شدند.

اکران و جوایز فیل شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۲ در شهر نیویورک و در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲ در بریتانیا اکران شد. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد نقدهای مثبتی از منتقدان دریافت کرد و کارشناسان آن را پایان رضایت‌بخشی برای سه‌گانه دانستند. این فیلم بیش از یک میلیارد دلار در سراسر جهان فروخت و دومین فیلم از سری فیلم‌های بتمن با درآمد یک‌میلیارددلاری و پرفروش‌ترین فیلم بتمن تا به امروز است. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد پرفروش‌ترین اثر نولان، هفتمین فیلم پرفروش تاریخ در زمان پخش آن و سومین کار پرفروش سال ۲۰۱۲ شد.

اتفاقات و حواشی فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

 شوالیه تاریکی

روند تولید فیلم باعث بروز اتفاقات و حواشی بسیاری شد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

۱. تصادف در صحنه فیلم: در تابستان ۲۰۱۱، در حین فیلم‌برداری یک صحنه اکشن با حضور موتورسواران، چندین تصادف رخ داد. در واقع چندین نفر کشته و زخمی شدند و این اتفاق باعث شد تا تولید فیلم به مدت چند هفته متوقف شود.

۲. حضور Occupy Wall Street: فعالان جنبش Occupy Wall Street در حین تولید فیلم به‌خاطر محتوای سیاسی و اجتماعی آن، در خارج از سالن‌های سینما تظاهرات کردند. علی‌رغم تلاش‌های استودیو برای جلوگیری از این موضوع، این فیلم به‌عنوان نمادی از مبارزه با نابرابری اقتصادی و قدرت بانک‌ها شناخته شد.

۳. حادثه تیراندازی در سینما: در ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۲، در هنگام اکران فیلم در سینمایی در کلرادو، یک تیرانداز مسلح وارد سالن شد و به جمعیت شلیک کرد. این حادثه تیراندازی باعث کشته و زخمی‌شدن بسیاری از مخاطبان فیلم شد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین حوادث خشونت‌آمیز در تاریخ آمریکا به یاد مانده است.

۴. نقدهای منفی: جدای از فروش موفقیت‌آمیز فیلم، این اثر نقدهای منفی هم از منتقدان دریافت کرد. بعضی از منتقدان، دیدگاه‌های سطح بالای فلسفی و پاسخگو نبودن داستان به این چالش‌ها را به‌عنوان نقاط ضعف اصلی فیلم مطرح کردند.

نقد فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

خالق بتمن، باب کین و هنرمندان کمیک همگی از تحسین‌کنندگان فیلم‌های آلمانی فریتز لانگ، از پیشروان فیلم‌های نوآر بودند اما این موضوع مانع از تبدیل‌شدن آنها به هدف حمله وحشیانه اخلاق‌گرایان عصر آیزنهاور نشد که برای سرکوب کمیک‌های ترسناک تلاش می‌کردند. حتی کتاب اغوای بی‌گناهان به قلم فردریک ورتام در سال ۱۹۵۴، به روند خط داستانی شخصیت‌های بروس وین و دیک گریسون حمله کرد.

بااین‌حال، ده سال بعد، داستان بتمن تبدیل به یک سریال تلویزیونی شد و پس از آن نیز فیلم‌های زیادی از آن ساخته شدند. در سال ۱۹۸۹ کمیک استریپ به جایگاه رمان گرافیکی ارتقا یافت و تیم برتون از مخاطبان سینما دعوت کرد که از جستجوی کودک درون خود دست بردارند و جنبه‌های تاریک خود را در بتمن مایکل کیتون پیدا کنند.

سپس نولان برای رفع اشتباه اسکات فیتزجرالد، به جستجوی ذات درونی شوالیه تاریکی پرداخت. بتمن آغاز می‌کند در سال ۲۰۰۵ روایت جدیدی از این اسطوره ارائه کرد. در سال ۲۰۰۸ نیز شوالیه تاریکی اکران شد که بازی هیث لجر در آن ما را مات و مبهوت کرد. در نهایت، شوالیه تاریکی برمی‌خیزد، قصد دارد مسائل مطرح‌شده در دو فیلم اول را با هم هماهنگ کند. این داستان وین را به یک پایان حماسی مناسب می‌رساند و درعین‌حال تصاویر دراماتیک، مجموعه‌های اکشن، پیچش‌ها و شگفتی‌های خاصی را ارائه می‌دهد.

در ابتدای این فیلم و در سکانسی بسیار برتر از سکانسی که رولد دال برای فیلم باند در سال ۱۹۶۷ طراحی کرد، هواپیمای مورداستفاده سیا برای بازگرداندن تروریست‌ها، در هوا توسط یک هواپیمای بزرگ‌تر ربوده می‌شود. بدین ترتیب، بین (تام هاردی) که یک ماسک حاوی جعبه صدا و یک دستگاه ضددرد دارد که درد همیشگی او را کاهش می‌دهد، با این مانور آزاد می‌شود. او یکی از اعضای لیگ سایه‌ها، فرقه توطئه‌گر شرقی باستانی است.

بین از نظر فیزیکی شبیه هانیبال لکتر و دارث ویدر است. صدای مصنوعی وی باعث می‌شود تا فهمیدن کلام و گفتار او دشوار باشد که یکی از مشکلات فیلم است. وین حالا یک قهرمان رسوا در تبعید است، دقیقا مانند فیلوکتس، تیرانداز یونانی که اولیس باید برای پایان‌دادن به جنگ تروا دوباره او را همراه خود کند.

آنچه گاتهام با آن روبه‌روست یک جنبش نیهیلیستی است که توسط بین رهبری می‌شود و نظام سرمایه‌داری و بانکداران آن را حمایت می‌کنند. این جنبش با حمله به بورس شروع می‌شود، با سرقت یک دستگاه هسته‌ای ادامه می‌یابد و به یک شمارش معکوس برای نابودی منتهی می‌شود. بین خود را به‌عنوان یک آزادی‌بخش معرفی می‌کند اما او در واقع یک ویرانگر است. تشابهات معاصر این فیلم به‌خوبی واضح است. برخی فرض می‌کنند که دیدگاه‌های نولان بی‌شباهت به دیدگاه‌های شکسپیر یا دیکنز نیست: نفرت از مردمی که مانند اوباش عمل می‌کنند، سوءظن عمیق به سیاستمداران و اعتقاد به حفظ نظم اجتماعی در جهانی در حال نوسان.

جدای از همه این‌ها، بیل باز هم یک بازی قوی ارائه می‌دهد. چهره‌های اطراف او نیز که عمدتا بازیگران بریتانیایی هستند بازی استاندارد خود را انجام می‌دهند. از میان تازه‌واردان نیز جوزف گوردون لویت (که شباهت زیادی به هیث لجر دارد) به عنوان یک پلیس جوان صادق، بسیار عالی و دوست‌داشتنی است. اما بازیگران زن جدید، ماریون کوتیار و آن هاتاوی (زن گربه ای)، چندان جالب ظاهر نمی‌شوند. جلوه های ویژه اغلب نفس‌گیر هستند. طراحان تولید کار خود را عالی انجام داده‌اند. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد از نظر هوشمندی، حماسه و عظمت بصری بسیار فراتر از رقیب خود در گیشه، انتقام جویان جاس ویدون است.

همچنین بخوانید : بررسی تمام فیلم های کریستوفر نولان

گزیده نقد فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد

 شوالیه تاریکی برمی‌خیزد نولان

بسیاری از منتقدان نیز نظرات خود را درباره فیلم شوالیه تاریکی برمی‌خیزد در سایت‌ها و نشریات مختلف منتشر کرده‌اند که با هم گزیده‌ای از آنان را می‌خوانیم:

اسکات توبیاس از ای‌وی کلاب

امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰

سه‌گانه بتمن نولان به‌گونه‌ای به پایان می‌رسد که در دل زمانه نقش می‌بندد.

برد ویلر از گلاب اند میل

امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

شوالیه تاریکی برمی‌خیزد پر از اشارات فرهنگی کلاسیک و معاصر و درعین‌حال اثری سرگرم‌کننده است.

پیتر تراورس از رولینگ استون

امتیاز: ۸۸ از ۱۰۰

وسعت دید نولان با وجود احساسات و صحنه‌های تماشایی سراسر فیلم، واقعا خیره‌کننده است. شوالیه تاریکی برمی‌خیزد پادشاه حماسی فیلم‌های تابستانی است.

منابع: theguardian | metacritic | wikipedia

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟