دانلود فیلم Dark Knight

شوالیه تاریکی (The Dark Knight) فیلمی ابرقهرمانی محصول سال ۲۰۰۸ به کارگردانی کریستوفر نولان بر اساس فیلمنامه‌ برادرش، جاناتان نولان است. این فیلم که بر اساس داستان ابرقهرمان کمیک‌های دی سی، بتمن ساخته شده دنباله‌ای بر بتمن آغاز می‌کند و دومین قسمت از سه‌گانه شوالیه تاریکی است. از جمله بازیگران شوالیه تاریکی می‌توان به کریستین بیل، مایکل کین، هیث لجر، گری اولدمن، آرون اکهارت، مگی جیلنهال و مورگان فریمن اشاره کرد.

دانلود فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight) با زیرنویس چسبیده و دوبله فارسی + پخش آنلاین

روند تولید فیلم‌ شوالیه تاریکی

کمپانی وارنر برادرز پس از راه‌اندازی مجدد موفق سری فیلم‌های بتمن با فیلم بتمن آغاز می‌کند، ساخت دنباله  آن را در اولویت قرار داد. کریستوفر و دیوید گویر، نویسندگان بتمن آغاز می‌کند، عناصر داستانی را توسعه داده‌اند و دنت را تبدیل به قهرمان اصلی نبرد بین بتمن و جوکر کردند. برادران نولان در نوشتن فیلمنامه از کمیک‌های بتمن در دهه ۸۰ میلادی و فیلم‌های درام جنایی الهام گرفتند و به دنبال ادامه حس واقعی اولین فیلم سه‌گانه بودند.

فیلم‌برداری شوالیه تاریکی از آوریل تا نوامبر ۲۰۰۷، با بودجه ۱۸۵ میلیون‌دلاری در شیکاگو و هنگ‌کنگ و انگلستان انجام شد. شوالیه تاریکی اولین فیلم بزرگی بود که با دوربین‌های IMAX و با وضوح بسیار بالا فیلم‌برداری شد. کریستوفر نولان از استفاده از تصاویر کامپیوتری مگر در موارد ضروری اجتناب کرد و بر خلق صحنه‌‌های واقعی مانند چرخاندن کامل کامیون ۱۸ چرخ و منفجرکردن یک کارخانه واقعی اصرار داشت.

خلاصه داستان فیلم شوالیه تاریکی

بتمن

در فیلم شوالیه تاریکی، شهر گاتهام با تهدید جدیدی مواجه می‌شود. جوکر، یک خلاف‌کار روانی و بی‌رحم، به همراه ارتش خود قصد دارد شهر را به آشوب بکشاند. بتمن به‌عنوان قهرمان داستان، تصمیم می‌گیرد با جوکر مقابله کند. او در این راه با هزار و یک سختی و خطر روبه‌رو می‌شود. بتمن در نبردهای پر از اکشن نقش خود را به‌عنوان ناظر عدالت در گاتهام حفظ می‌کند. جوکر در آخرین نبرد آن‌ها دستگیر شده و به دستور لئو دائنارد، رئیس پلیس گاتهام، به زندان فرستاده می‌شود.

اتفاقات و حواشی فیلم‌ شوالیه تاریکی

هیث لجر در ژانویه ۲۰۰۸ بر اثر مصرف بیش از حد دارو درگذشت که منجر به جلب‌توجه گسترده مطبوعات و افکار عمومی به عملکرد و بازی او در فیلم شد. لجر برای بازی در نقش جوکر حدود یک ماه خود را در اتاق هتل حبس کرد و مشغول به خواندن کمیک‌بوک‌های مرتبط‌ با فیلم شد. او صدای شخصیت را با ترکیب صدای بلند و صدای آرام، از یک اجرای اپرایی الهام گرفته بود. نوع رفتار او طوری طراحی شده بود که بداهه و نامنظم به نظر برسد. لجر چهار ماه را صرف ایجاد یک دفتر خاطرات مخصوص جوکر کرد که تصاویر و عناصری داشت که با شخصیت وی مرتبط بودند. لجر در مصاحبه‌ای در نوامبر ۲۰۰۷ گفته بود که وقتی خود را به نقشی متعهد می‌کند، به‌سختی خوابش می‌برد. زیرا نمی‌تواند ذهنش را آرام کند و اغلب فقط دو ساعت در شب در طول فیلم‌برداری می‌خوابد.

اکران و جوایز فیلم‌ شوالیه تاریکی

بتمن نولان

شوالیه تاریکی در ژوئیه ۲۰۰۸ اکران شد. این فیلم به‌خاطر لحن و مضامین بالغانه، سبک بصری و بازی خوب بازیگرانش مورد تحسین قرار گرفت، به‌ویژه لجر که جوایز بسیاری را پس از مرگش از جمله جوایز آکادمی، بفتا و گلدن‌گلوب بهترین بازیگر نقش مکمل مرد دریافت کرد. این فیلم چندین رکورد گیشه را شکست و به پرفروش‌ترین فیلم سال ۲۰۰۸، چهارمین فیلم پرفروش زمان خود و پرفروش‌ترین فیلم ابرقهرمانی تبدیل شد. شوالیه تاریکی از موقعی که به نمایش درآمده به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ابرقهرمانی، یکی از بهترین فیلم‌های اولین دهه قرن جدید و در نهایت، یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ شناخته می‌شود.

بسیاری از فیلمسازان به دنبال تکرار موفقیت شوالیه تاریکی، با تقلید از لحن واقعی آن هستند. شوالیه تاریکی به دلیل مضامین مرتبط با تروریسم و محدودیت‌های اخلاقی مورد بحث و تحلیل بسیاری از افراد و کارشناسان قرار گرفت. کتابخانه کنگره ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ این اثر را یکی از آثار برتر لیست ملی فیلم انتخاب کرد. در آخر، دنباله‌ شوالیه تاریکی برمی‌خیزد، سه‌گانه شوالیه تاریکی را در سال ۲۰۱۲ به پایان رساند.

شوالیه تاریکی همچنان در بین مخاطبان در رتبه‌بندی‌های عمومی محبوبیت دارد. بیش از ۱۷ هزار نفر به این فیلم رای دادند تا در فهرست ده فیلم برتر آمریکایی بین سال‌های ۹۸ تا ۲۰۰۸ قرار گیرد و شنوندگان رادیو بی‌بی‌سی آن را هشتمین فیلم موردعلاقه خود نامیدند. شوالیه تاریکی توسط خوانندگان نشریه رولینگ استون در سال ۲۰۱۴ به‌عنوان بهترین فیلم ابرقهرمانی انتخاب شد.

نقد فیلم شوالیه تاریکی

شوالیه تاریکی

شوالیه تاریکی عجیب، تاریک، باشکوه و دیوانه‌وار است. این فیلم بیش از حد طولانی و بیش از حد تبلیغاتی به نظر می‌رسد اما بسیار سرگرم‌کننده است. این اثر سکانس‌های زیبا با منظره شهری دارد که با فناوری Imax فیلم‌برداری شده‌اند و مخاطب را به‌خوبی جذب داستان می‌کنند. تماشاگر با تماشای اولین تصاویر سرگیجه‌آور آسمان‌خراش‌های پر زرق‌وبرق و خیابان‌های کوچک، به معنای واقعی کلمه، نفس‌کشیدن را برای یکی دو ثانیه فراموش می‌کند و روی صندلی‌اش روبه‌جلو خم می‌شود. گویی که در حال سقوط به یک خلا توهم‌آمیز است.

هیث لجر فقید نقش جوکر را به طرز فوق‌العاده‌ای اجرا می‌کند. پوزخند بزرگ او، اگرچه با رنگ و گریم سرخ اغراق شده اما ظاهرا ناشی از دو زخم بریده وحشتناک در گوشه‌های دهانش است. لجر مجموعه‌ای از تیک‌ها و انقباضات عضلانی و چین‌وچروک‌ها را در چهره خود به نمایش می‌گذارد و زبانش مانند مارمولک دور دهانش می‌چرخد.

هاروی دنت به‌عنوان یک مبارز جدید در راستای حذف جرم و جنایت در شهر در این فیلم ظاهر می‌شود. او دادستان خوش‌تیپ و باهوش شهر و فردی است که اعتقاد دارد که قانون باید توسط یک شخص دموکراتیک و پاسخگو به مردم اجرا شود. نولان داستان را با یک سرقت بانک و با اضطراب بالا شروع می‌کند که توسط یک تیم بداخلاق با ماسک‌های جوکر انجام می‌شود.

به نظر می‌رسد که نولان با به‌تصویرکشیدن چند نبرد بزرگ و یک صحنه تعقیب و گریز جذاب با سرعت بالا از الهامات خود از فیلم‌های مایکل مان استفاده کرده است. سکانسی که در هنگ‌کنگ اجرا می‌شود دارای چند چاشنی از فیلم‌ Infernal Affairs است. فیلم در اکشن محض بهتر است، به‌خصوص صحنه تعقیب و گریز الهام‌بخشی که نولان بین بتمن و جوکر با یک کامیون به نمایش می‌گذارد. این سکانس تماشاگران را شوکه و هیجان‌زده می‌کند.

همچنین بخوانید : بررسی تمام فیلم های کریستوفر نولان

گزیده نقد فیلم شوالیه تاریکی

کریستین بیل

بسیاری از منتقدان نیز نظرات خود را درباره فیلم شوالیه تاریکی در نشریات مختلف منتشر کرده‌اند که با هم چند مورد از آن‌ها را می‌خوانیم:

جاستین چنگ از ورایتی

امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

شوالیه تاریکی هیجان‌انگیز، یک حماسه جنایی بلندپروازانه، با پیچیدگی اخلاقی و یک اثر سرگرم‌کننده مدرن است که تمام انتظارات مخاطبان و منتقدان را برآورده می‌کند.

راجر ایبرت از شیکاگو سان تایمز

امتیاز: ۱۰۰ از ۱۰۰

بتمن دیگر یک کتاب کمیک نیست. شوالیه تاریکی کریستوفر نولان یک فیلم مهیج است که فراتر از اصل خود پرواز می‌کند و به یک تراژدی جذاب تبدیل می‌شود. این فیلم شخصیت‌هایی را خلق می‌کند که ما به آنها اهمیت می‌دهیم. این اهمیت به‌خاطر بازی خوب بازیگران و کارگردانی مناسب نولان است.

رنه رودریگز از میامی هرالد

امتیاز: ۹۱ از ۱۰۰

شوالیه تاریکی فیلمی بسیار تاریک است. این فیلم نشان می‌دهد که آثار ابرقهرمانی برای جلب رضایت مخاطبان مجبور نیستند فقط صحنه‌های اکشن داشته باشند. در واقع می‌توان گفت که سطح اقتباس از فیلم‌های کمیک برای همیشه بالا رفته است.

منابع: theguardian | metacritic | wikipedia

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه داستان فیلم را اسپویل می‌کند؟